ZAPRASZAMY DO BEZPŁATNEGO UDZIAŁU W PROJEKCIE
Bliżej Rodziny
Wsparcie
rodzin z dziećmi
w spektrum
autyzmu
DLA KOGO?
W projekcie mogą wziąć udział dzieci i młodzież w wieku 5 -18 lat w spektrum autyzmu, ich rodzeństwo i rodzice. Nauczyciele i inni specjaliści pracujący z dziećmi w spektrum autyzmu oraz wolontariusze z Leszna, Rydzyny, Wilkowic i miejscowości w promieniu 20 km od miejsca realizacji.
CO OFERUJE PROJEKT?
– warsztaty psychoedukacyjno-terapeutyczne
– prowadząca
lek. psychiatra Ewa Dobiała
Rodzice dziecka, w którego zdiagnozowano zaburzenia ze spektrum autyzmu, często są zrozpaczeni oraz zdezorientowani. Chcą najlepiej dla swojego dziecka, szukają pomocy w książkach i na stronach internetowych, lecz wciąż brakuje im wzorów postępowania, narzędzi i metod pracy z dzieckiem. Z własnego doświadczenia wiemy, że dobre przygotowanie merytoryczne rodziców to jeden z kluczowych elementów skutecznej terapii, w którą włączana jest także cała rodzina.
Na zajęciach poruszymy ważne tematy:
- Życie rodziny z dzieckiem w spektrum autyzmu
- Funkcjonowanie dziecka z spektrum autyzmu- jak się rozwija, jakie ma potrzeby i co właściwie oznacza rozwój w spektrum autyzmu.
- Komunikacja z dzieckiem z autyzmem/zespołem Aspergera.
- Uczucia i emocje – czym są, jak je rozpoznawać i do czego nam służą? Wybuchy złości u mojego dziecka – jak pomóc dziecku radzić sobie z silnymi emocjami złości?
Dowiemy się również jak radzić sobie z codziennymi trudnościami i własnymi emocjami.
Zajęcia będą odbywać się w 15 osobowej grupie, codziennie przez 5 dni w godzinach 10-17. Zapewniamy bufet kawowy i opiekę nad dziećmi (w tym celu należy zapisać dziecko na warsztaty)
Termin: 5 lipiec – 9 lipiec
To przestrzeń dla rodziców i opiekunów, którzy mogą wymienić się swoimi doświadczeniami, poznać osoby, które borykają się z podobnymi trudnościami.
Celem spotkań jest:
- radzenie sobie ze stresem, trudnymi emocjami własnymi i swojego dziecka
- wymiana doświadczeń wychowawczych
- tworzenie grup samopomocowych
Już teraz zapraszamy chętnych rodziców do nowopowstałej grupy wsparcia na Facebooku Grupa wsparcia dla rodziców Autyzm_Leszno
Spotkania zaplanowane są raz w miesiącu. Prowadzone będą przez doświadczonego psychologa. Terminy ustalane będą na bieżąco.
– metoda na rozładowanie napięcia i stresu nagromadzonego w organizmie,
przywracający witalność i rezydencję
– prowadząca Ewa
Karmolińska – Jagodzik psycholog, psychoterapeuta
Warsztat polega na ćwiczeniach terapeutycznych w pracy z ciałem, których zadaniem jest uruchomić naturalny proces radzenia sobie ze skutkami stresu chronicznego, codziennego oraz po zdarzeniach traumatycznych. Ćwiczenia są zaprojektowane, aby ciało mogło uruchomić biologicznie zakodowany w nim, naturalny proces leczenia. Ćwiczenia TRE® są sposobem na samopomoc w przypadku tych, którzy nie mają dostępu do terapii lub innych form pomocy. Ponadto jest to użyteczny sposób na samodzielną regulację poziomu stresu związanego z codziennymi doświadczeniami.
Spotkania zaplanowane są dwa razy w miesiącu.
Terminy ustalane będą zgodnie z możliwościami uczestników.
“Zabawa inspirująca rozwój”
– prowadzący Adrian Borowik Przylądek Dobrej Nadziei
Długi, intensywny warsztat o wykorzystaniu zabawy podczas terapii, w sytuacji 1×1.
Mocno interaktywny 🙂 pomagający w uzyskaniu przekonania, że zabawa może być fantastyczną inspiracją do pokonywania wyzwań związanych z autyzmem.
- Zdarza się, że „pracujesz” z dziećmi – zamiast się bawić?
- Jesteś niekiedy zasadnicza, surowa – zamiast przyjacielska i pomocna?
- Jesteś mało atrakcyjny dla dzieci – zamiast przyciągać ich uwagę?
- Dziwisz się, że podejmujesz strategie, które przynoszą skutki odwrotne do spodziewanych?
Przyjdź na warsztat, aby podnieść efektywność prowadzonej przez Ciebie terapii.
Dowiesz się, jak pomóc osobom z autyzmem pokonywać ich największe wyzwania.
Przypomnisz sobie czym jest dobra zabawa i jak wykorzystać ją do budowania więzi z osobami z autyzmem w Twoim otoczeniu.
Ten warsztat skierowany jest przede wszystkim do osób, które prowadzą zajęcia „jeden na jeden”.
Termin: 29 czerwiec- 30 czerwiec, 1 lipiec – 2 lipiec
Program warsztatu:
- Budowanie relacji z osobą ze spektrum.
- rola nastawienia terapeuty,
- motywacja dziecka,
- relacja jako wybór.
- Zabawa jako doskonałe narzędzie inspirujące do rozwoju.
- kiedy się bawimy i w co się bawimy?
- Kreatywność – co to i po co?
- kreatywność jako przekonanie,
- akcja vs osąd.
- Cele zabaw. Do czego warto inspirować osoby z autyzmem?
- cele społeczne przed celami edukacyjnymi,
- konkretyzacja i jasność celu.
- Jak się bawić?
- co sprawia, że zabawa zostaje w pamięci?
- pozwól sobie odlecieć 😉
- Praktyka czyni mistrza. Ćwiczenie podsumowujące.
(opis ze strony prowadzącego https://przyladekdobrejnadziei.pl/)
Zajęcia mają formę dwudniowych warsztatów, które odbywać się będą w godzinach 9-15. Zapewniamy bufet kawowy i opiekę nad dziećmi (w tym celu należy zapisać dziecko na warsztaty)
Rodzice i opiekunowie będą mogli zasięgnąć porad psychologa w związku z trudnościami związanymi z wychowywaniem dziecka w spektrum autyzmu.
Porady mają charakter jednorazowy, na spotkania rodzic umawia się bezpośrednio z psychologiem w dogodnym terminie. Porada trwa 1 godzinę zegarową. Porady mogą mieć charakter spotkań stacjonarnych lub rozmowy telefonicznej, w zależności od możliwości rodzica/opiekuna.
– prowadzący terapeuta zajęciowy, pedagog, psycholog z FUNDACJI ŻYRAFA EDUKACJA PONAD WSZYSTKO
Są to warsztaty o charakterze Treningu Umiejętności Społecznych oparte na zasadach niedyrektywnych.
Arteterapia daje uczestnikom warsztatów możliwość wyrażania swoich emocji. Stwarza sytuacje w trakcie których mogą wypowiedzieć się za pomocą różnorodnych środków artystycznych. Pozwala na pobudzanie wszechstronnego rozwoju oraz na lepsze poznawanie siebie i podnoszenie poziomu samoakceptacji poprzez doświadczanie swoich możliwości i sprawczości. Arteterapia pomaga również rozładowywać negatywne napięcia i agresję.
Warsztaty są przeznaczone dla dzieci i młodzieży mających trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu dobrych relacji. Na warsztatach skupiamy się na emocjach, uczuciach i potrzebach – dzieci i młodzież uczestniczące w warsztatach uczą się rozpoznawania i okazywania swoich emocji czy potrzeb i radzenia sobie z nimi bez krzywdzenia siebie i innych.
Rozwijają różnorodne umiejętności:budowania relacji z rówieśnikami, porozumiewania się z szacunkiem.
Nasze spotkania to dla dzieci świetna okazja do wypracowania strategii radzenia sobie ze swoimi problemami: np. głębokie przeżywanie porażki. Młodzi ludzie uczą się jak adekwatnie reagować na zaczepki innych czy pohamować własną złośliwość. To sprawia, że zaczynają podchodzić bardziej konstruktywnie do rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami. Starają się czekać na swoją kolej, wysłuchiwać poleceń do końca oraz ponosić konsekwencje swoich działań.
Zajęcia odbywają się w grupie 6-10 osobowej, w dwóch kategoriach wiekowych.
Czas trwania od 1 do 1,5 godziny raz w tygodniu.
Termin do ustalenia.
W czasie szkoły dla rodziców przewidziana forma organizacji to półkolonie.
Termin: 5 lipiec – 9 lipiec od 10 do 17
– prowadząca Anna Piotrowska naturoterapeuta
Podczas zajęć muzykoterapii komórkowej dzieci poznają misy tybetańskie i gongi oraz narzędzia do gry na nich. Poznają ich właściwości i brzmienie. Doświadczają na sobie wibracji i działania fal dźwiękowych. Zajęcia te łączą ze sobą dwa przeciwstawne cele-aktywizacja i relaksacja. Zajęcia opierają się na twórczej zabawie i czynnym muzykowaniu na wszystkich instrumentach. Przy każdych zajęciach dzieci wykazują duże zainteresowanie misami-chcą je poznać, dotknąć, poczuć i usłyszeć. Dzieci układają misy na dłoniach, nogach, uderzają na różne sposoby, różnymi narzędziami. Misy angażują wszystkie zmysły, zabawa z nimi jest aktywizująca, wnosi radość i śmiech. Wydobywanie dźwięków z mis uczy koncentracji, skupienia i współpracy. Przy tej okazji dzieci dowiadują się jak działają fale dźwiękowe i czują je. Po zabawie odbywa się”kąpiel w dźwiękach”. Relaksacja odbywa się w pozycji leżącej bądź innej wygodnej dla dzieci. Dzieci poddawane są oddziaływaniu”masażu dźwiękiem”w, który wprowadzam snując opowieść-bajkę pomiędzy dźwiękami.
Zajęcia trwają do 50 minut, odbywać się będą raz w tygodniu.
Muzykoterapia będzie również odbywać się w czasie półkolonii.
– prowadząca Marta Drewniak terapeuta zajęciowy, terapeuta zaburzeń integracji sensorycznej
Metoda Ruchu Rozwijającego wykorzystuje dotyk, ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne do rozszerzania świadomości samego siebie i pogłębiania kontaktu z innymi ludźmi. Stosowanie tej metody rozwija u dziecka orientację w schemacie ciała w przestrzeni, pozwala nawiązać kontakt wzrokowy, emocjonalny w relacjach z innymi dziećmi.
Ruch Rozwijający to program terapeutyczny zawierający zestaw ćwiczeń:
prowadzących do poznania własnego ciała, pomagających zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa, ułatwiających nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą.
Dzięki ćwiczeniom zaproponowanym przez Weronikę Sherborne dziecko zyskuje poczucie bezpieczeństwa, odkrywa własne możliwości, uczy się współdziałania w grupie. Ruch jest zabawą, która daje przeżycie radości i dzielenia jej z innymi, co jest bardzo ważne w nawiązywaniu kontaktów społecznych. Genialność metody Weroniki Sherborne polega na jej prostocie i naturalności. Ruch rozwijający wywodzi się z naturalnych zabaw ruchowych dzieci z rodzicami zwanych popularnie baraszkowaniem. Dziecko poznaje własne ciało i przestrzeń, która je otacza, spotyka w niej innego człowieka, uczy się współpracować w niej najpierw z jednym partnerem w parach, potem w trójkątach, a wreszcie z całą grupą. Podczas kontaktu z drugim człowiekiem uczy się opiekować drugą osobą.
Zajęcia trwają 30 minut i odbywają się w parach. Mogą być prowadzone codziennie w ramach półkolonii (wtedy wspólnie z dziećmi ćwiczyć będą wolontariusze) lub w grupach składających się z rodziców i dzieci.
Termin do ustalenia.
– prowadząca Aleksandra Zarzecka oligofrenopedagog, nauczyciel przedszkolny i wczesnoszkolny, terapeuta
Metoda Dennisona to forma zajęć przeznaczona głównie dla dzieci, które mają problemy z nauką. W obecnych czasach, zdominowanych przez elektronikę i samochody, wiele dzieci ma ograniczony spontaniczny ruch. Wpływa to nie tylko na rozwój motoryczny dziecka, ale także na jego pamięć, koncentrację, wzrok i słuch. Ćwiczenia metodą Dennisona, stosowane długotrwale i systematycznie, stwarzają podstawy do efektywnego przyswajania wiedzy, wspomagają intelektualny i emocjonalny rozwój dziecka oraz pomagają mu przezwyciężać jego problemy.
Metoda stanowi zbiór określonych ćwiczeń ruchowych oraz statycznych pozycji ciała, których wykonywanie jest zalecane w celu poprawy zdolności uczenia się. Jest również nazywana gimnastyką mózgu (ang. Brain Gym®) lub kinezjologią edukacyjną (ang. Educational Kinesiology – Edu-K).
Gimnastyka Dennisona polega na integracji umysłu i ciała za pomocą zorganizowanych ruchów. Kinezjologia Edukacyjna wykorzystuje proste ćwiczenia fizyczne opracowane w taki sposób aby zintegrować pracę ciała i umysłu. Gdy mózg jest w stanie równowagi, ożywają naturalne mechanizmy, przywracające harmonię funkcjonowania.
Zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu. Planowane są również w czasie półkolonii.
Termin do ustalenia
– prowadząca Mara Rodrigues trener, lider młodzieżowy, animator
- Zajęcia integracyjne
Celem warsztatów jest zbudowanie zespołu który będzie mógł sprawnie współpracować, czuć się bezpiecznie mówiąc o sobie, słuchać siebie nawzajem i wspierać się. Młodzież poznaje siebie nawzajem, buduje empatię, rozwija swoją inteligencję emocjonalną, czuje się komfortowo, żeby podzielić się marzeniami, ma odpowiednie wsparcie i uprawnienia do działań na większą skalę w ramach szkoły. To w dłuższej perspektywie ma wpływ na dalszy rozwój ich własnej kariery zawodowej.
- Współpraca
Współpraca jest podstawą każdego rodzaju pracy, ponieważ praca staje się znacznie trudniejszą gdy jest wykonywana tylko przez jedną osobę w zespole. Uczestnicy warsztatów nauczą się jak rozwijać zadania, żeby osiągać cele wspólnie jako zespół oraz w jaki sposób dogadać się między sobą. Rozwiną swoją cierpliwość, porozumienie, aktywne słuchanie, wytrwałość oraz umiejętności negocjacyjne.
- Komunikacja
Warsztaty opierają się na działaniach, które wspierają komunikację między młodymi ludźmi, wyrażają ich opinie i dążą do porozumienia z innymi osobami, z którymi pracują oraz spędzają czas, takimi jak inni młodzi ludzie, rodzice, nauczyciele i rodzina. Warsztaty mają na celu pomóc młodym ludziom lepiej zrozumieć siebie samych, a tym samym rozwinąć lepszą komunikację z innymi ludźmi.
- Motywacja i wyznaczanie celów
Warsztaty pomagają młodym ludziom lepiej zrozumieć ich potencjał, analizować ich zasoby i skutecznie planować osiąganie celów. Pomagają również zrozumieć marzenia i cele życiowe, jednocześnie sięgając po prawdziwe plany, które mogą doprowadzić ich do sukcesu, zamiast do frustracji. Warsztaty te opierają się również na analizie mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń (analiza SWOT), podsycające szanse i mocne strony, działającej na rzecz zwiększenia świadomości ich słabych i słabych stron, przekształcając ich pomysły w realizację w rzeczywistych działaniach.
- Warsztaty z zarządzania stresem
Warsztaty te rozwijają działania, które pomagają młodzieży zrozumieć, co może zrobić w stresujących sytuacjach, aby uniknąć kryzysu oraz emocjonalnego i fizycznego wyczerpania. Przechodzimy przez serię zajęć, w których grupa doświadcza sytuacji stresowych i wyciąga z nich własne wnioski, ucząc się na przyszłość. Pracujemy również nad ich umiejętnościami planowania, współpracy z innymi, komunikacji i wsparcia w pokonywaniu wyzwań i stresu.
- Planowanie przyszłości
Wykorzystujemy metodologię coachingu i myślenie refleksyjne do opracowania warsztatów, w których młodzi ludzie pracują nad sytuacjami hipotetycznymi, aby odpowiedzieć na pytania związane z ich obecnym i przyszłym planowaniem. Działania te opierają się na angażowaniu się młodzieży we własne planowanie bliższej i dalszej przyszłości, z wykorzystaniem doświadczalnego uczenia się i refleksji nad nią.
Warsztaty planowane są w miesiącach wakacyjnych w formie półkolonii.
Termin: do ustalenia
– zajęcia rekreacyjne oparte na grach planszowych, karcianych, rpg dla młodzieży od 13 do 18 lat – prowadzący młodzież z Zespół Szkół Elektroniczno-Telekomunikacyjnych i wolontariusze z MCP „Alternatywa”
Warsztaty mają na celu zachęcenie dzieci i młodzieży do spędzania wolnego czasu w sposób inny, niż przed ekranem komputera, telewizora czy telefonu.
Młodzież będzie miała okazję nie tylko spędzić aktywnie czas ale będzie to również dla nich sposobność na zawieranie nowych znajomości i budowanie relacji rówieśniczych. Przy okazji uczestnicy podszkolą swoje umiejętności logicznego myślenia, spostrzegawczości i planowania, a w przypadku niektórych gier również zdolności językowe 😉
Formuła zajęć jest opracowana w taki sposób aby zintegrować grupę. Chcemy stworzyć przyjazne warunki do asymilacji dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu z ich neurotypowymi rówieśnikami.
Oprócz, wszystkim znanych, klasyków, takich jak osadnicy z catanu, small worlds, wsiąść do pociągu, monopoli, MTG przygotowaliśmy również bardziej zaskakujące propozycje – gry RPG.
RPG to skrót od angielskiego role-playing game oznaczający właśnie zabawę polegającą na odgrywaniu ról, zbliżoną nieco do teatru improwizacji. Każdy z graczy tworzy postać w ramach uprzednio określonej, w porozumieniu ze współuczestnikami, konwencji. Następnie stara się ją odegrać lub, jak to się również czasami mówi, „poprowadzić” w fikcyjnym świecie. Podczas gdy jeden z uczestników, nazywany zazwyczaj Mistrzem Gry, przyjmuje rolę scenarzysty i arbitra, reszta graczy przybiera fikcyjne, ustalone role. Zabawa polega na wczuciu się w wymyśloną przez siebie postać, w jej charakter i sposób bycia. Klimat, jaki gracze starają się wytworzyć na sesji dzięki muzyce, rekwizytom i umiejętnemu odgrywaniu, ułatwia im przeniesienie się do wyimaginowanego świata i stworzenie wspólnie jakiejś nowej, nieznanej jeszcze historii.
Uczestnicy mogą również przynieść na spotkanie swoje własne gry i przedstawić własne pomysły.
Spotkania będą trwały 2-3 godziny i odbywać się będą raz w tygodniu.
Istnieje możliwość włączenia tych zajęć do warsztatów dla młodzieży.
GDZIE I KIEDY?
Projekt realizowany w terminie od 21.04.2021 do 30.08.2021
Szkoła dla rodziców 05 – 09 lipca
W Fundacji Żyrafa Edukacja Ponad Wszystko ul. Park 1 w Wilkowicach i w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Franciszka Ratajczaka w Rydzynie.
Szczegółowy harmonogram wydarzeń ustalony będzie po zamknięciu zapisów w terminach dogodnych dla uczestników.
Prosimy zapoznać się z regulaminem projektu.